Hyvinvointialueiden matkat sujuvasti SoteKaistalle

Liikkumisen tuki uudistuu

Vuoden 2025 alussa voimaan tullut uusi vammaispalvelulaki tuo mukanaan mahdollisuuden toteuttaa liikkumisen tuki henkilökohtaisen matkabudjetin mallilla. Tämä asiakkaalle joustava malli mahdollistaa matkustamisen koko Suomen alueella ilman lähikuntarajoituksia.

Henkilökohtaisessa matkabudjetissa asiakas voi itse päättää, kuinka budjettiaan käyttää ja keneltä matkansa tilaa. Toisin kuin perinteisessä mallissa, matkamäärää ei ole sidottu kuukausittaisiin kiintiöihin.

Hyvinvointialue ja asiakas määrittävät yhdessä matkabudjetin suuruuden asiakkaan tarpeiden perusteella. Laskennan tueksi on saatavilla kattavat työkalut Taksikuution kehittämästä SoteKaista-palvelusta, joka tarjoaa kaiken tarvittavan  matkabudjetin suunnitteluun ja toteuttamiseen uuden lain vaatimusten mukaisesti.

 

 

 

SoteKaista – Kaikki yhdessä paketissa

SoteKaista on kokonaisvaltainen ratkaisu, joka tarjoaa työkalut sekä modernin budjettimallin hallintaan että perinteiseen kuukausittaiseen matkamäärään perustuvaan malliin. Palvelu on suunniteltu helppokäyttöiseksi ja joustavaksi – niin käyttäjille, hyvinvointialueille kuin taksiyrityksille.

Monipuoliset ja helppokäyttöiset ominaisuudet
1. Selainpohjainen käyttöliittymä hyvinvointialueelle

Hyvinvointialueiden tarpeisiin räätälöity käyttöliittymä asiakasprofiilien ja päätösten hallintaan, budjettien määrittämiseen, omavastuiden laskutusaineiston tuottamiseen sekä kattavien raporttien hakemiseen tehdyistä päätöksistä  ja matkoista. Kaikki tarvittava yhdessä paikassa!

2. Asiakassovellus – Budjetti pitää ja tilaukset hoituu

Saavutettavuuden vaatimukset täyttävällä SoteKaistan sovelluksella asiakkaalla on täysi hallinta omiin matkoihinsa. Sovelluksella voi:

  • Seurata matkabudjetin käyttöä reaaliaikaisesti
  • Tilata taksimatkoja ennakkoon tai heti
  • Valita suosikkitaksiyrityksen tai käyttää alueellista tilausvälitysjärjestelmää
  • Hallita matkustustietoja, kuten toistuvia matkoja ja suosikkiosoitteita
  • Lisätä kulutositteita matkaketjuissa tehdyistä julkisen liikenteen osuuksista
  • Antaa palautetta ja määrittää puolesta-asiointioikeuksia esimerkiksi avustajille

SoteKaista tekee matkojen hallinnasta helppoa ja joustavaa.

3. Ajoneuvosovellus ja yhteydet taksikeskuksiin

SoteKaistan ajoneuvosovellus tarjoaa taksiyrityksille matkapuhelimissa toimivan työkalun asiakastilausten hallintaan ja kuljetusten seuraamiseen. Sovelluksen avulla kuljettaja voi vastaanottaa asiakastilauksia ja hoitaa kuljetusprosessin sujuvasti alusta loppuun.

SoteKaista integroituu alueellisiin taksien tilausvälitysjärjestelmiin, joten asiakkaat voivat tilata kyydin omalla sovelluksellaan ja varmistaa nopean palvelun välityskeskuksen kautta. Tällöin kyytiin haetaan automaattisesti lähin asiakkaalle soveltuva auto eikä kuljettajalla ole tarvetta SoteKaistan ajoneuvosovelluksen käyttöön.

SoteKaista hoitaa Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen pilotissa VPL-matkat yli 20 asiakkaalle

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue aloitti henkilökohtaisen matkabudjetin pilotin SoteKaistalla heinäkuussa 2024. Mukana on nyt 26 aktiivista asiakasta, jotka hoitavat kaikki kuljetuspalvelumatkansa SoteKaistan kautta. Pilottia jatketaan toistaiseksi.

Hyvinvointialue on määrittänyt asiakkaille henkilökohtaiset matkabudjetit, jotka perustuvat heidän aiempiin matkustustarpeisiinsa. Budjetit on kohdennettu työ- ja vapaa-ajanmatkoihin. Asiakkaat voivat tilata matkoja saavutettavuuden vaatimukset täyttävällä SoteKaista-sovelluksella valitsemaltaan taksiyritykseltä tai välitysyhtiön kautta.

Taksiyritykset määrittelevät hinnat itse, ja sovellus laskee matkakohtaisen hinnan asiakkaan ilmoittamien osoitetietojen perusteella. Matkan hinta vähennetään asiakkaan budjetista, kun matka on suoritettu. Asiakas näkee hinnan jo tilausta tehdessään, eikä se muutu esimerkiksi ruuhkien vuoksi.

Pilotissa on mahdollisuus yhdistää taksikyyti julkiseen liikenteeseen, kuten junaan tai bussiin. SoteKaista tukee matkaketjuja, jolloin myös julkisen liikenteen liput huomioidaan asiakkaan budjetissa.

SoteKaista-sovelluksen saavutettavuuteen on panostettu alusta alkaen. Sovellusta on testattu laajasti yhteistyössä vammaisten kokemustuntijoiden kanssa, ja se toimii erinomaisesti esimerkiksi näkövammaisten käytössä.

Asiakaspalautetta pilotista

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue on kerännyt asiakaspalautetta kolmella kyselyllä. Palaute on ollut pääosin erinomaista, ja uusi toimintamalli on saanut hyvän vastaanoton. Asiakkaat ovat kommentoineet mallia muun muassa näin:

  • ”Olen oikein tyytyväinen tähän asti. Paras tapa 20 vuoden aikana, miten kuljetukset on järjestetty.”
  • ”Järjestelmä on täyttänyt kaikki odotukset, joita minulla oli. Parasta on perinteisen matkakäsitteen katoaminen.”

Pilotissa mukana olevan Jarkko Setälän kokemuksia on koottu tähän artikkeliin.

Taksiyrittäjien palaute

Myös taksiyrittäjille on tehty kysely, ja palaute on ollut positiivista. Eräs taksiyrittäjä kommentoi:
”Hyvää on se, että asiakas saa tilata palvelunsa mistä haluaa. Tässä mallissa tulee selkeästi esille, että kun olet luotettava ja ammattitaitoinen kaikkinensa, niin se näkyy tilausten määrässä.”

Pilotti on osoittanut, että henkilökohtainen matkabudjetti on jo nyt käyttöön otettavissa millä tahansa hyvinvointialueella.

Lisätiedot

Ota yhteyttä, niin kerromme lisää.

Timo Hindström, Taksikuutio Oy, kehitysjohtaja

p. 020 775 6805, etunimi.sukunimi@taksikuutio.fi